מגדל מים כאייקון ישראלי

צוות הסטודנטים

מגדל מים , בריכה של מים המותקנת ע"ג עמודים לשם הספקת מים לכל הסביבה.

מגדל המים הוא אותו מבנה רם קומה שעברנו על פניו במהלך נסיעותינו בערים השונות בארצנו, מבלי ליחס לו חשיבות שימש בעבר את הישובים בארץ. מתי לאחרונה שאלתם את עצמכם מה היה חלקו של מגדל המים בתרבות הארצישראלית? האם שימש רק כמקור מים? מה סיפרתם לילדכם כששאלו "אמא מה זאת החללית הזאת, ומתי הולכים הביתה?" האם מגדלי המים הם נכס צאן ברזל בנוף הארץ ישראלי או שגם בפרובנס ישנם מגדלי מים מחוררים בחלקם העליון?

מגדלי המים הנם חלק מהטופוגרפיה של "הישוב היהודי" בתחילת דרכו, כמו הכנסייה והמסגד בישובים הנוצריים והמוסלמים.



ביטוי לסמליות של המגדלים בסדרת בולים 1959


מגדל המים היה למוקד חשוב בישוב מכיוון שיחסית לשאר הבניה באותה תקופה הוא נישא לגובה רב, בנייתו התאפיינה בבנייה לגובה, הקו האנכי של המגדל נעשה סמל של פריצה כלפי מעלה, יציאה כנגד הטבע, ונגד אופיו המאוזן של קו האופק, כמו מגדל פעמונים ארופאי עם גג רעפים, ועיטור משלבי עץ. מגדלים אלו שימשו מלבד לאיסוף מים גם כנקודות תצפית, כלומר חלק מההגנה על הישובים שהיו קטנים ומרוחקים זה מזה.

אנו באנו ארצה

במהלך השנים טרם הקמת המדינה תפס המגדל חלק חשוב בחיי החברה הישראלית. מגדל המים היה המבנה הראשון שיכול מבקר לראות בהתקרבו לנקודת ישוב עברית. בזמן הקמת ישובי "חומה ומגדל" או ישובים כפריים, הורכב המגדל ראשון וסביבו הוקם שאר הישוב. חברי הישוב ראו בו כמקום מפגש ונקודת ציון. באותה תקופה גם איבד המגדל את אופיו הצורני האירופאי ועבר לעיצוב פונקציונלי בעיקרו מבטון, חומר גלם בסיסי. שינוי זה נבע מכיוון שהמתיישבים החלו להשתמש בחומרים המקומיים ושאבו מבחינה תרבותית אלמנטים מקומיים ופחות ממקור מוצאם האירופאי.

במרוצת השנים המשיך והתפתח סגנונו של מגדל המים שהפך אקלקטי, כלומר חיבור אלמנטים שונים, למגדל נוספו סמלים יהודיים כגון מגן דוד או חנוכייה.



רח מאז"ה, ת"א: 1924 סגנון אקלקטי


כמו כן, נוסף חדר מצב בעקבות המאורעות שפקדו את הארץ. מכאן ואילך שימש מגדל המים כמקום הגנה ולא עוד כמאגר מים, המבנה ספג את ניסיונות הפגיעה של המצרים. באותה תקופה קיבל מגדל המים חזות ביטחונית בתודעה הציבורית וניתן לראות זאת בחזותו שהוקדשה למיתוס ההתיישבות החלוצית וההקרבה ההרואית.

מהכפר אל העיר

לאחר קום המדינה, סימל עבורנו מגדל המים אנדרטה להיסטוריה הישראלית ע"י שילוב סמלים יהודים שהתמזגו עם צלקות המלחמה. מגדלי המים בסביבה העירונית נטמעו בנוף האורבני, מתריסים למול הבניה המאסיבית בייחודיותם כמעין תחרות עם גורדי השחקים המיתמרים.



ראשל"צ 1967 עיצוב גושי של המגדל,בטון חשוף


באזורים החקלאיים נוספו מגדלי מים בעלי חזות שונה הבנויים מחומרים חדישים יותר, ארעיים יותר ועקב כך לא נקלטו בנוף הישראלי, כנראה שהמבנה המסורתי המקובל נטמע בזיכרון הישראלי וניסיונות לחידושו ע"י שימוש בצורות אחרות וחומרים אחרים נכשלו.

סימבוליזם?

המגדל , אם כן, לא שימש רק כמאגר מים אלה הפך לסימבול של ההתיישבות היהודית והמלחמות הרבות שפקדו את הארץ. מגדל המים נמצא כיום כחלק מהשפה הויזואלית המקובלת בנוף הישראלי ואל כן אולי היטשטש מהזיכרון הקולקטיבי והפך למרכיב ארכיטקטוני לא פונקציונלי, אלא מונומנטלי.

המאמר התבסס על המקור הבא:
"מגדלי מים בישראל 1993-1891 " - הגלריה האוניברסיטאית ת"א.




 
    

שם:

    

דואר:

    

אתר:

    

כותרת:


מיכל   בתאריך 11/16/2002 8:49:36 AM

סימבוליזם?!

קצת קשה לדבר ל"צוות הסטודנטים", אבל ננסה... נדמה לי שפרק הסיום של המאמר צריך כמה הבהרות: קודם כל בענין ה"מונומנטלי" - או שזו חולשה של השפה או שזו חולשה שלי, אבל אני לא הצלחתי להבין באיזה מובן השתמשתם בו בהקשר הזה (במובן של הנוכחות הפיסית - מרכיב נוף שמתאפיין בגודל בצורה וכו', או במובן של מוֹניוּמֵנט - מצבת זכרון); בכל אחד מהמובנים האפשריים, לי נראה שהטענה של פרק הסיום היא בעייתית (אפילו בסתירה פנימית, אם הכוונה היתה באמת למוניומנט). קודם כל בגלל שהיא מניחה - מבלי לבסס - שמגדל המים "היטשטש מהזכרון הקולקטיבי", וגם בגלל ההשערה שהטישטוש הזה נובע מכך שמגדל המים הפך ל"חלק מהשפה הויזואלית המקובלת בנוף הישראלי". לי נראה שדווקא העובדה שמגדלי המים נקלטו לתוך הנוף שלנו - במיוחד באותם מקרים שבהם נעטפו המבנים הללו בצורתם המקורית והארכאית (לעיתים כשהם נושאים את הצלקות ההסטוריות) בתוך נוף אורבני מודרני, עושה לשימור המוסד ההיסטורי הזה בתוך הזכרון הקולקטיבי הישראלי. תיזכורת מתמדת גם לעבר ה"כפרי" של היישוב הישראלי, וגם להסטוריה שלו. אנחנו חולפים על פניהם במהלך חיי היומיום מבלי לתת את הדעת למטען הזה? וודאי, אבל לדעתי לא זה המבחן לנוכחות שלהם בזכרון הקולקטיבי. אני מניחה שדבר דומה קורה לצרפתי שחולף ברכבו מידי יום מול שער הניצחון. השאלה היא מה קורה כישראלי משוטט למשל ברחובות תל-אביב עם תייר, ונשאל בתמהון מה זה המבנה המוזר הזה שנטוע בטבורה של העיר לצד הבניה המודרנית. אני מהמרת שישראלי מצוי ידע לתת לפחות תשובה מהותית בסיסית (להבדיל ממה שיהיה לו להגיד על "מרכיבי נוף" מקומיים אחרים, דודי שמש למשל...).
וכמו שנהיה שגרתי כבר בשנתיים האחרונות, כמעט סוריאליסטי לכתוב את זה בבוקר כזה.

ירדן  בתאריך 11/16/2002 3:42:37 PM

תבנית נוף מולדתנו?

במרבית הימים אנו חולפים על מגדלי מים בלי לתת כלל מחשבה אליהם. אבל כשאני קורא את המאמר, אני בהחלט מנסה לזכור אם אי פעם ראיתי מגדל מים באירופה, ואני מוכרח לומר שאני לא זוכר משהו כזה, למרות שאני בטוח שהם קיימים.

כלומר, מגדלי המים הפכו לחלק מהנוף המקומי, חלק כזה שמזוהה אצלנו גם עם נוף מקומי ולא אחר. אני לא בטוח לעומת זאת שהסיבה היא מתוכננת כל כך, אלא העובדה שאצלנו בוחרים לחסוך ולא להשקיע בהטמעה בתוך הסביבה של מבנים כאלו.

רועי    בתאריך 11/17/2002 4:20:21 AM

תפקידו של מגדל המיים

מלבד להיות "ציון דרך טופוגרפי" הוא להוות נקודת גובה בחוק הכלים השלובים, ולדאוג שלכל האיזור יהיה אותו לחץ של מיים. בימים של לפני קום המדינה החבית הענקית התלוייה בגובה רב סיפקה פיתרון זול למשאבות, וניצלה את חוקי הטבע לטובת האנושות.
חלק גדול מהמוביל הארצי בנוי בצורה כזו שמעלים את המיים לנקודה גבוהה ואז הם יוצרים לחץ ששומר על עוצמת מיים קבועה. החיסכון במשאבות ובחשמל , שמאפיין את ימיה הראשונים של המדינה הדו - שימושיות של המבנה(הן כנקודת משלט ומשמר, מקום ריכוז) בנוסף לתפקידו המקורי אופייני למספר מבנים נוספים, כמו בית כנסת בית העם וכדומה.

כיום כשהזמנים השתנו, והתפתחה גם הטכנולוגיה, בונים מגדלי מיים בצורה חדשה . המיים שיורדים בתוך ספירלה נותנים לחץ יותר אמין, ופחות בעייתי בדירות הגבוהות.

מישהו מכם פעם ביקר בתוך מגדל מיים???,

באירופה , שבה אין בעייה של מיים , פשוט משתמשים במשאבות לחץ .


חבל שהתיחסתם רק לצד העיצובי ולא לצד הפרקטי של המבנה.

סה"כ - חביב אבל לא ממצה.

רוית    בתאריך 11/18/2002 1:22:25 AM

למה דווקא מגדלים?

מעניין שההתייחסות פה היא דווקא למגדלי המים - שהם תופעה מקומית חדשה יחסית, ולא לבורות המים, שהם הדבר השורשי האמיתי בארץ הזאת.
הם בכל מקום והם מייצגים את הארצישראליות המחוברת למקום ולקרקע הרבה יותר טוב מהמגדלים הפורחים באוויר של סבינו והורינו.

נעמי שמר הזכירה אותם - באחת היצירות היותר ישראליות שנולדו פה אי פעם: ירושלים של זהב. (חזרנו אל בורות המים, לשוק ולכיכר... אם לא טעיתי בציטוט).

עמוס קינן, השייך לתנועה הכנענית למיטב זכרוני, כותב על בורות המים כערש התרבות וההיסטוריה של הארץ הזאת, בספרו הדרך לעין חרוד:"זה היה בור ענק ועמוק מאד... כאן התחבאו מצרים מפני חיתים, כנענים מפני בני ישראל, בני ישראל מפני כל השאר. אולי פעם ישבו פה עשרה לוחמים והפילו גורל מי יהרוג את מי ומי יישאר אחרון, להרוג את עצמו. אולי אפשר היה לחפור כאן ולמצוא חרס כתוב, שלד של לוחם על חרבו וחניתו, קצת תשמישי קדושה..."
מה כבר אפשר למצוא במגדלי המים האלו שמתחבר להוויה הישראלית או לרוח המקום המסויים הזה? סתם מגדלים פורחים באוויר, אם תשאלו אותי.
חפשו מתחת לפני הקרקע. שם נמצאות בד"כ התשובות האמיתיות לשאלות שלא נשאלו...

מיכל   בתאריך 11/18/2002 5:48:18 AM

וזה לא סירוס עצמי, רוית?

מה עושה לשיטתך את בורות המים ל"דבר האמיתי" ואת מגדלי המים "לסתם מגדלים פורחים באויר"? העובדה שאלה מייצגים את תקופת המקרא, ואלה את התקופה הציונית? לפי ההגיון הזה אולי כדאי שנחדש את מלכות ישראל. אחרי הכל, גם המשטר הדמוקרטי הוא תופעה תרבותית חדשה יותר.
אנחנו, שאלה ואלה הם חלק מההסטוריה שלנו, צריכים לדעת לחיות עם שניהם. אם בכלל, שם - בסינתיזה הזאת וביכולות שלנו להכיר בה, שם ה"תשובות האמיתיות".

רוית    בתאריך 11/18/2002 10:29:11 AM

נו מילא. אולי את צודקת.

שיטתי מהלילה היתה בעיקר עיפות וגם קצת עצבים שלא שייכים לעניין.
כן, אולי היייתי נחרצת מידי בפסילה הזאת - ומן הסתם את צודקת, מיכל, שניהם יחד - ועוד הרבה דברים אחרים.
והלגיטימיות והרלוונטיות של מגדלי המים לא פחותה מזו של בורות המים, על אף שהיא נובעת מנקודה אחרת בזמן.
למען האמת - בחשיבה קצת יותר מפוכחת, שני האלמנטים שימשו בערך את אותם צרכים: ביטחון ואספקת מים, כל אחד מזווית ראיה (תרתי משמע) שונה ומותאמת לתקופתו.
אולי הביקורת שלי צריכה היתה להיות על ההשמטה של בורות המים כאלמנט סביבתי שקשור לתופעה קשר הדוק - ולא פסילה של אחד כדי לרומם את השני...
נו שויין - איך אמיר אומר: אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר. :)

מיכל   בתאריך 11/18/2002 1:47:23 PM

מודה ועוזב, ירוחם

ממש מתבקש, לא? הדבר המצחיק הוא שהויכוח הקטן הזה שנקלענו אליו, דומה מאוד למה שחשבתי כשקראתי אותכם בפרק על הכנענים. אפילו כתבתי משהו ברוח זו כתגובה (ואין מה ללכת לבדוק... זה נשאר על המחשב בינתיים). מה שמסקרן אותי, זה למה אין כאן תגובות של הסטודנטים.
איך ירדן אומר: ואיפה אתם?
:-)

ניצן  בתאריך 2/24/2003 2:09:25 PM

מידע

אין כאן מספיק מידע אתם לא שבים

המועשר  בתאריך 4/17/2003 7:59:22 PM

תודה על ההעשרה

ברצוני להודות לכותב הכתבה, ולמגיבים המשכילים אשר נתנו מהידע שברשותם על מנת לענות לי השאלה שאני וחבריי שאלנו- מהו מגדל המים?
ברצוני להוסיף ולומר שזהו מבנה אשר תורם לאוירה הפסטוראלית באיזורים עירוניים, ומשתלב יפה בין השדות השוכנים ליד עירנו.
תודה.

שם חסוי  בתאריך 1/4/2004 8:21:38 AM

על המידע

למה אין לכם מידע?

שם חסוי  בתאריך 1/4/2004 8:22:04 AM

על המידע

למה אין לכם מידע?

  בתאריך 6/3/2004 11:37:39 AM

ללא נושא

 
    

שם:

    

דואר:

    

אתר:

    

כותרת: