חייל בצבא איקאה

חנן כהן

ביקור ראשון בחנות של איקאה מלמד את חנן משהו על עסקים בעידן הדיגיטלי.

היום הייתי בפעם הראשונה באיקאה. עד עכשיו לא היה לי שום צורך דחוף לקנות במקום של השבדים ליד נתניה אבל היום, היה לי קצת זמן והייתי בסביבה.
נכנסתי בכניסה הראשית, משם אפשר לפנות ימינה לדרגנוע, המעלה את הלקוחות לקומה השניה. משמאל רואים את היציאה מהקופות. עליתי ושם ראיתי את מחלקת הרהיטים (שלא עניינו אותי).
למעלה, ראיתי מפה של החנות וגיליתי שהמחלקה שאני מחפש (כלי מטבח), נמצאת בקומת הכניסה, לא ראיתי שום הפניה אליה.
ירדתי בחזרה במדרגות, עברתי דרך אזור הקופות ומצאתי את עצמי הולך נגד זרם האנשים. קודם באזור מחסן עם מדפים תעשייתיים גבוהים ואחר כך בחנות עצמה.
שמתי לב שעל הרצפה מודבקים חצים גדולים המצביעים לכיוון שממנו באתי. זו לא הפעם הראשונה בחיים שלי שהלכתי נגד כיוון החץ. בסוף, הגעתי לאזור כלי המטבח. שם, ראיתי את האנשים שיורדים במדרגות מהקומה השניה. הבנתי שיש רק דרך אחת להגיע לכאן, דרך אזור הריהוט. אבל לא באתי לקנות ריהוט.
במחלקת כלי מטבח חיפשתי קולף ירקות ב"עיצוב איקאה" יפה, מצאתי רק קולף פושטי, כמו שמוצאים בשוק של בית שמש (בלי כוונה לזלזל בבית שמש – אני פשוט גר שם).

אחר כך שמתי את פעמי, למדור התאורה כדי לקנות גופי תאורה לבית. אחרי שתיארתי בפירוט לאחד המוכרים את מה שאני צריך, הוא אמר לי : "אין".
התקדמתי עוד חמישה מטרים ומצאתי בדיוק את שני גופי התאורה שחיפשתי, אגב, במחיר מצוין. בתוויות היה כתוב "אפשר להשיג גם בצבע לבן". ביקשתי מהמוכר, בצבע לבן, ושוב נאמר לי: "אין, במלאי".
התייאשתי. הלכתי הפעם, בכיוון החץ, לעבר הקופות. שילמתי על מה שקניתי ואז ראיתי שיש אזור בשם "שירות לקוחות". נכנסתי ושאלתי האם אוכל להשאיר להם את שמי וכתובתי וכאשר יגיעו הפריטים החסרים במלאי, יודיעו לי ואבוא לקנות. "לא'', השיבו לי, ''אין לנו שירות כזה". אולי יש לכם אתר אינטרנט או כתובת דוא''ל? "לא".
חיפשתי אם כתוב איפה שהוא "תיבת תלונות" או "משוב מהלקוחות" או "דעתכם חשובה לנו" או משהו כזה. נאדה, כלום, גורנישט.

יצאתי מהחנות עם עגלת הקניות, מחפש איך לעבור לאוטו שלי וגיליתי שרחבת הכניסה מוקפת בקוביות בטון קטנות שלא מאפשרות להגיע לאוטו עם העגלה. שאלתי את הבחור שמסדר את העגלות והוא אמר לי שצריך להשאיר כאן את העגלה עם הקניות ולהתקרב עם האוטו לכניסה. ירד גשם, לא היו לי הרבה חפצים ונמאס לי מכל החוויה. הלכתי לאוטו וכל מה שרציתי לעשות הוא להתרחק משם. הרגשתי כמו חייל בצבא איקאה.
מצפים ממני לבצע משימה אחת בלבד – להוציא כסף, בדיוק לפי התוכנית. כל אופן אחר של התנהגות לא מקובל ואפילו מנסים להפוך אותו ללא אפשרי.

אז איך כל זה קשור לאינטרנט?


בדרך הביתה לא יכולתי שלא להיזכר ב - Cluetrain Manifesto (או בעברית "גילוי דעת, רכבת הרמזים לחברות מסחריות שלא מבינות מהחיים שלהן"). שם [www.info.org.il/cluetrain] כתוב: "שווקים מתוקשבים מתחילים לארגן את עצמם מהר יותר מהחברות ששירתו אותם עד עכשיו. הודות לאינטרנט, שווקים הפכו להיות מיודעים יותר, פיקחים יותר, ותובעניים יותר לאיכויות החסרות ברוב הארגונים העסקיים."
אולי מישהו מ"איקאה" יבין שכדאי להתחיל להקשיב.


 
    

שם:

    

דואר:

    

אתר:

    

כותרת:


מייקל    בתאריך 3/1/2003 5:58:45 PM

וואלה!

במקרה אתמול חיפשתי לי בתמימותי את האתר של איקאה, וחוץ מקום אין כלום. יש קטלוג עם מחירים, מפורט והכל, אבל אתר, זה לא. ממש לא ברור

שי  בתאריך 3/2/2003 3:46:49 PM

חבל שהתנהגת כמו חייל. על אומץ לסרב שמעת?

כשאני עובר חוויה כזו בחנות - אני לא:

התייאשתי. הלכתי הפעם, בכיוון החץ, לעבר הקופות. שילמתי על מה שקניתי ואז ראיתי שיש אזור בשם "שירות לקוחות".

הדרך להבין דברים מסתבר היא דרך סרבנות של הצד שהתחייל לשחק את משחק הלא הבנתי - ופשוט להתחיל להגיב כבן אדם - ולהבין.

בטח ממרום חלון המראה בקומה המשקיפה על הקופות הסתכל לו אדם שאמר - עוד פראייר. והוא כנראה התכוון לזה שלידך - הלקוח שחוזר. כי אנשים שקונים ובוכים - חוזרים. ואנשים שלא בוכים ולא קונים - לא חוזרים.

נדב  בתאריך 3/2/2003 6:08:12 PM

דווקא...

הרהיט הגדול היחידי שקניתי לי לדירה ולא אספתי/בניתי הוא שולחן מחשב של איקיאה. והאמת: המוכר היה ממש נחמד, הסביר וענה לשאלות המציקות שלי, שירות הלקוחות נמצא במשרד ענק צמוד לקופות (כמו ברוב החנויות, ועם שלט גדול- החזרנו שם משהו שקנינו חודשיים אח"כ ולא עשו בעיות) והיה הרבה יותר זול מהום סנטר- שאכן יש בו קצת יותר מוכרים.

נעמה  בתאריך 3/2/2003 9:11:34 PM

איקאה בשבדייה

אני גרה בשבדייה, וכאן כשמתלוננים על משהו שלא בסדר מייד מקבלים שירות (מניסיון).

בכלל מניסיוני ממגורי בשבדייה גיליתי שבארץ עניין השירות ללקוח דפוק מיסודו, ויש עוד הרבה מה לשפר....מצד שני גם הלקוחות לא טלית שכולה תכלת, כי בשבדייה יתלוננו רק אם באמת משהו מקולקל או לא מתפקד, ובארץ, הצרכן מנסה לדפוק את המערכת לפני שהיא דופקת אותו.

זה קצת עניין של הביצה והתרנגולת, ונקווה שהמעגל ישבר מתי שהוא......

יהודה  בתאריך 3/2/2003 11:19:04 PM

מסכים עם כל מילה

הייתי פעם את באיקאה עם אשתי.
חיפשנו שידה לחדר ילדים ומוטות לתליית וילונות.
השידה שמצאה חן בעינינו לא היתה במלאי וכמו אצל חנן אין שום אפשרות לקבל הודעה מתי היא תהיה.
גם למוט שמצא חן בעינינו לא היו החלקים שמתחברים לקיר הם לא מוכרים אותם כלל.
שלא לדבר על כך שבכל החנות הענקית אין מקום לשבת (מלבד הרהיטים עצמם, אבל היינו מנומסים מכדי לעשות זאת) ואין מתקנים לשתיית מים.
בקיצור זה לא סתם צבא, זה גיבוש עם רס"ר מטומטם.

שלמה  בתאריך 3/2/2003 11:48:59 PM

מסכים עם שי

חרם צרכנים. זה מה שצריך. חרם צרכנים. ולשבדית. אסור אף פעם להאשים את הלקוח - כי מוכרים לו. ובשביל הכסף שאין לו - זכותו לקבל כמה שיותר. ובישראל אין לאנשים כסף. אין. חוצמיזה חנן היית כבר במרוץ מכוניות קרטינגים שליד איקאה. מומלץ.

רחלי  בתאריך 3/4/2003 12:19:19 AM

לא הבנתי

חנן, לא הבנתי את המטרה של הכתבה שלך. אז הביקור שלך באיקאה לא היה חיובי. מה הוא בכלל מלמד? אפשר להביא כאן גם סיפורים על אנשים שחווית הקניה שלהם באיקאה היתה מאוד חיובית. שלא לדבר על כך שאותו דבר יכולת לכתוב על כל חנות בארץ בערך. זה נראה כאילו סתם רצית להוציא קצת קיטור.

א.ב.  בתאריך 3/5/2003 3:28:16 PM

ובמקומות אחרים?

חנן, האם יש רשת כלשהי בארץ שבה כן ניתן לקבל את כל מה שציינת?
איקאה, בניגוד לרשתות אחרות מסבירה את מיעוט המוכרים והשירות המינימלי בכך שזה מאפשר להם לדרוש פחות כסף על הפריטים - אני מניחה שלא תתווכח איתי שמבחינת מחיר הם תחרותיים ביותר.
לעומת זאת חוסר אדיבות, חוסר הכרות עם המלאי, חוסר אתר אינטרנט וכד' יש כמעט בכל רשת ישראלית שאני מכירה, מבלי שהמחירים בה זולים.

מאיר הדסי    בתאריך 3/8/2003 11:19:52 AM

דווקא כן...

טוב, אז למרות שהרבה פה נאמר נגד איקאה, אני דווקא אעיד בעד.
דבר ראשון הרעיונות העיצוביים אשר עולים מהחנות מדהימים וכדאי מאוד לעבור דרך הרהיטים בחנות, הליכה של 10 דקות אבל שווה את זה.
דבר שני, בכל מקום שאתה בא לקנות משהו קטן תמיד יש את איש המכירות הנודניק אשר מציק לך "אולי עוד משהו..."
דבר שלישי, יש לאיקאה אתר עם רוב המוצרים ותמיד אפשר לרשום את השם של המוצר אותו רוצים (מהאתר) ולהתקשר לשירות הלקוחות ולשאול אם קיים במלאי לפני ההגעה לחנות (ככה אני עושה).
דבר רביעי, אי אפשר לצפות הרבה מאיקאה בכל זאת, זאת חברה זכיינית אשר מנהלת את הנושא.
בקיצור איקאה זה מקום נהדר וזול (ברוב המקרים) לקנות בו.
ושלא תחשבו שאני מאיקאה או משהו כזה, אני ממש לא, אבל אני אוהב את המוצרים שלהם והפשטות בהרכבה.

מיכל  בתאריך 5/11/2003 9:45:32 AM

עוד דווקא כן...

אני מצטרפת בגאון למאיר הדסי. המחירים באיקאה זולים. השירות שניתן הוא הרבה יותר טוב מאשר אייס או הום סנטר. ניתן להחזיר מוצרים עד 60 יום (וגם אם מחזירים אחרי בד"כ לא עושים בעיות). ניתן לקבל גם כסף בחזרה - שזה ממש בניגוד למקומות אחרים. ובנוגע לעובדה שציינת שאין תיבה למשוב לקוחות - זה פשוט לא נכון. יש תיבות במספר מקומות בחנות שאיקאה קוראת להם "עזור לנו להשתפר" ויש שם גם דפים ועפרונות וניתן לכתוב מה שרוצים ולשלשל לתוך התיבה. מנסיון, פעם כתבתי שם משהו והם גם חזרו אליי מהשירות לקוחות, כך שבניגוד למקומות אחרים דווקא מתייחסים באיקאה ללקוחות.

חלי    בתאריך 12/26/2004 12:49:54 PM

ללא נושא

המחירים ממש כבר לא זולים וגן השירות לא....
המחירים התייקרו אני לקוחה וותיקה שלהם מאז שקו אופ הריבוע הכחול רכש אותם
הם נהיו יקרנים ועם מוצרים ושירות לא שוודי אלא ישראלי, הייתי בביקור ונתקלתי מעובדת ביחס מאד חצוף ביקשתי סכו"ם והיא התנפלה ואמרה "רק תלונות יש ללקוחות" אני הייתי המומה מה כתבתי תלונה לפני שבועיים ובינתיים טרם הגיע תגובה, אל תתלהבו לרכוש שם זה לא מה שהיה בהתחלה

אני  בתאריך 6/22/2005 6:08:21 PM

לא לשכוח! א

שאיקיאה בישראל מעסיקה ישראלים, ומכאן כל ההבדל. איקיאה בקנדה מעסיקה קנדים, והשרות למןפת. חבר'ה, עד שכל אחד מאיתנו לא ישתפר -- גם השרות באיקיאה לא ישתפר! א

 
    

שם:

    

דואר:

    

אתר:

    

כותרת:



 

אוקיינוס המידע, מדריך צלילה למתקדמים
על סוסים ואנשים
המטופלים מנהלים את גהה
עשרת הדברים המעצבנים ביותר בתפעול ממשקי DVD
דילמת השמישות-החברתית

*RedBull*
מעט טיפשי
חשוב לזכור שלא מדובר בשום מסע נקמה. אני מאוד לא מעריך את האנשים שמצפים לקבל אינטרנט כחינם. כמובן מאל...

דילמת השמישות-החברתית
הדילמה החברתית מצוטטת רבות בהקשר של טכנולוגיות חברתיות כאשר מתארים כיצד התנהגות של היחיד כמו פליימינג או ספאם יכולה להביא לקריסה והרס של מקור ציבורי ממנו נהנה הכלל.