מחשבות על צילום דיגיטלי
בהתאם לכל הציפיות של תרבות דיגיטלית שסבלנות אינה הצד החזק שלה, האצבע הופכת להיות קלה על ההדק. כשיודעים שלא צריך לחכות לתוצאה, מתעכבים הרבה פחות לחשוב על הדרך.
הפעם הראשונה שראיתי מצלמה דיגיטלית היתה, כמה שזה נשמע בנאלי, בארה"ב. נפגשתי עם כמה חברים וחברות, ואחת מהן שלפה מצלמה בגודל של קופסת סיגריות, אמרה "צ'יז" וצילמה אותנו. המשכתי ללגום מהמרטיני כשלפתע שמעתי אותה אומרת "רגע רגע, עוד פעם. לא יצא טוב".
הטקס הזה נמשך כמה פעמים עד שכולם היו מרוצים. למחרת קיבלתי את התמונות בדואר-האלקטרוני. לא הייתי מרוצה מאיך שאני נראה שם, אבל זה כבר קשור בי. מצלמות מעדיפות אותי, אם בכלל, בצד האחורי של העדשה.
הסתובבתי באותה תקופה, כמו היום, עם מצלמת SLR מינימלית ולא מתוחכמת מדי, שתי עדשות, וכמה פילטרים. אמרתי לעצמי שמצלמה דיגיטלית זה נחמד אולי, אבל בפעם אחרת.
בכל פעם שהייתי קונה מגזינים שעוסקים בצילום שמתי לב שהצילום הדיגיטלי וגרורותיו כובשים את רוב עמודי הכרומו. פחות ופחות עיסוק בצילום עצמו, ויותר דיווחים על מצלמות חדשות בעלות רזולוציה יותר גבוהה, מאמרים שעוסקים בתוכנות גרפיות, וגלריות ותחרויות של עבודות composite. ולא שלא עסקתי (ולפעמים עדיין עוסק) באמנות דיגיטלית. אין לי שום כוונה להכחיש את ההנאה שבשילוב אלמנטים גרפיים ותמונתיים לכדי יצירה חזותית חדשה, אבל מצלמה דיגיטלית? אולי כצעצוע.
בסוף קניתי אחת. די יקרה וגם די טובה. ידנית, אוטומטית וחצי אוטומטית. הכל יש בה. אבל יש כמה דברים שאין בה. ואולי זה רק אני.
היד, המצלמה ומה שביניהן
כמו שמרשל מקלוהן רואה את המדיה כהתמשכות של המערכת החושית, כך כלי העבודה הם המתשכות של המערכת המוטורית. האידאל של כל כלי עבודה הוא להיות טבעי ובלתי מורגש בידיו של המשתמש בו.
העקרון הזה חשוב עוד יותר כשמדובר בצילום. ישנן סיטואציות בהן כל רגע הוא רגע מכריע, וכל עיכוב יכול להוות את ההבדל בין תמונה מושלמת לפיספוס של החיים. צלם טוב, מעבר למקצועיות האמנותית שנדרשת ממנו, חייב להפעיל את המצלמה שלו באופן מהיר ומדויק. כדי להשיג את זה, צלם טוב צריך להכיר את המצלמה שלו לא כאת כף ידו, אלא כחלק מכף ידו. המצלמה, מצידה, צריכה להגיב מהר ובלי מכשולים מיותרים לגחמותיו.
אבל היד שלנו היא אמצעי מכני בבסיסו. את השימוש במושגים של אינטואיציה וקואורדינציה קשה מאוד לתרגם למכניקה אלקטרונית. הפער הזה עושה למשל את כל ההבדל בין שינוי אורך-המוקד ("זום") בעדשה מסורתית-מכנית לבין אותה פעולה במצלמה אלקטרונית. מצלמה דיגיטלית-אלקטרונית מגיבה לאט יותר לשולט בה, ודורשת יותר תשומת-לב והתעסקות ממשקית בזמן הצילום – מה שגורם לה להפסיק להיות התמשכות טבעית של ידו הנאמנה של הצלם, ומחזיר אותה לעמדת המכשיר, או גרוע מכך – צעצוע.
ואני – כבר היו לי כמה תמונות שפספסתי במצלמה הדיגיטלית רק בגלל שהיא לא טבעית לי. אבל אולי זה רק אני.
תצלם, תמחוק, תשמור
יש משהו רומנטי בצילום על סרט מסורתי. צלמים אוהבים את ההמתנה המתוחה לתמונות, ההפתעות הטובות וגם הפחות טובות, ואני מתכוון לחנות השכונתית - עדיין לא דיברתי על חדר החושך בבית.
אבל לא מדובר רק ברומנטיקה. מבחינה טכנית, מצלמות "רפלקס" (SLR) בנויות על בסיס אבסורדי: הצלם מסתכל, מכוון, חושב – ודווקא את אותה פיסת זמן שנשמרת על הסרט הוא לא רואה. באותו זמן גורלי, בין אם הוא חלקיק זעום של שניה ובין אם הוא דקות ארוכות, הכוונת של המצלמה חשוכה. העקרון הזה נמשך גם אחרי ה"קליק". כדי לראות את התוצאה צריכים לעבור תהליכים כימיים מורכבים שכרוכים בהמתנה נוספת.
אני מספר פה את הפן הטכני שידוע לכולם רק כדי להדגיש את הפן המנטלי, המעניין יותר: כדי לצלם תמונות טובות צריך לחשוב. לחשוב על התאורה, המסגור, העדשות, הפוקוס, הסגר, הצמצם, הנושא, התוצאה הרצויה, וכל השילובים האינסופיים של כל אלה. אפשר לצלם סוס דוהר בחשיפה ארוכה יחסית כדי ליצור אפקט של תנועה. אפקט אחר של תנועה יושג על-ידי מעקב אחרי הסוס בתנועת Pan, ואפקט נוסף של תנועה יושג באמצעות חשיפה קצרה מאוד דווקא – כזאת שקולטת את רגע השיא של התנועה.
בצילום על סרט אין דרך חזרה. מה שצולם צולם, ולכל היותר אפשר לנסות שוב. רק אחרי פיתוח הסרט אפשר לראות אם ההפתעה היא טובה או רעה, ולמרות שאפשר לבצע תיקונים עד גבול מסוים, גורל התמונה הוכרע ברובו ברגע הצילום.
את התמונה של המצלמה הדיגיטלית אנחנו רואים מיד, ואפשר למחוק ולצלם שוב עם התיקון הרצוי. זה יכול להיות דבר נהדר – הרי אף אחד לא רוצה לפספס את תמונת חייו רק בגלל שהפוקוס לא היה מוצלח.
מצד שני, בהתאם לכל הציפיות של תרבות דיגיטלית שסבלנות אינה הצד החזק שלה, האצבע הופכת להיות קלה על ההדק. כשיודעים שלא צריך לחכות לתוצאה, מתעכבים הרבה פחות לחשוב על הדרך.
ואני – אני לא רוצה לנוון את החשיבה האמנותית שלי באף צילום. אבל אולי זה רק אני.
כמה פיקסלים יש בסרט צילום?
כשלמדתי איך להשתמש במצלמה הדיגיטלית שלי הופתעתי לגלות שם בורר רגישות סרט (ISO rating, או כמו שהחבר'ה קוראים לו – אסא). זהו מונח שמסייע בכיול מד האור במצלמה המסורתית, ומתאר את המהירות שבה הסרט מגיב לאור. אבל במצלמה ללא סרט, מה הטעם לכוון את רגישות הסרט?
התשובה פשוטה: הצילום הדיגיטלי לקח כמה מונחים מעולם הצילום ה"ישן" ואימץ אותם. ההצדקה לכך היא כמובן ההמשכיות, העקביות, וכתוצאה מכך קלות המעבר לצלמים ותיקים. אפשר היה בקלות לזנוח את החבר אסא, כמו שמונחי הסרט "Daylight" ו-"Tungsten" הוחלפו ב-"White Balance".
מצד שני, גם הצילום הדיגיטלי הכניס מושגים חדשים, שלא לומר זרים, לעולם הצילום בכלל. למשל השאלה הפופולרית שמתנוססת בכותרת: "כמה פיקסלים יש בסרט צילום?".
לשאלה הזאת יש שתי תשובות: אחת פשוטה יותר, ואחת מעניינת יותר. התשובה הפשוטה היא שבסרט צילום טוב בפורמט 135 (35 מ"מ) יש בין 4 ל-20 מיליון פיקסלים (תלוי בתנאי התאורה והעדשות). בסרטי צילום בפורמטים בינוניים וגדולים יש כמובן הרבה הרבה יותר.
התשובה המעניינת יותר היא שבסרט צילום אין בכלל פיקסלים.
רישום האור בסרט צילום מבוסס על תגובות כימיות שהאור מעורר. אפשר בהחלט לדבר על צפיפות הסרט, על הגרעיניות שלו, על משרע הרגישות שלו לאור, אבל פיקסלים אין שם. כשמגדילים תמונה שצולמה על סרט, מקבלים גרעיניות – טשטוש לא אחיד שנובע מזליגה של התגובה הכימית בין המולקולות. כשמגדילים תמונה דיגיטלית מקבלים פיקסלים – טשטוש אחיד במבנה של ריבועים. באמנות, כידוע, לכל דבר יש מקום וזמן, ולכן אי אפשר לפסול את הפיקסליזציה כאלמנט אמנותי שימושי. אבל ברוב המקרים הקלאסיים, גרעיניות היא סוג הטשטוש המועדף.
ואני – אני עדיין מתייחס לצילום דיגיטלי כאל משהו קצת שונה מצילום סרט. אבל אולי זה רק אני.
סרט הצילום מת?
תחושת האופוריה שמיקמה את סרט הצילום במודעות אבל, היתה לדעתי מוגזמת, וללא ספק מוקדמת מדי. על שתי עובדות אני מבסס את דעתי: האחת היא שגם חברות לייצור סרטי צילום קפצו על העגלה הזאת, באקט של פאניקה שמנוגד לכל חשיבה שיווקית בריאה, והשניה היא שצילום דיגיטלי איכותי ומקצועי הוא עדיין יקר מדי מכדי לקבור את סרטי הצילום לנצח.
נכון לזמן כתיבת שורות אלו, אין בשוק מצלמה דיגיטלית מקצועית שמגיעה לדרגת הדיוק של מצלמות סרט. ניקון D100, מצלמת SLR דיגיטלית בעלת 6 מיליון פיקסלים ועדשות מתחלפות תנקז מכיסך בערך פי 3 ממצלמת 35 מ"מ מקבילה.
מצלמות דיגיטליות הן עדיין יקרות מאוד יחסית, גם אם לוקחים בחשבון את החסכון הכספי לטווח הארוך (בקניה ופיתוח סרטים). אמנם לשוק הביתי של צלמי המשפחה כבר יש פתרונות סבירים במחירים טובים (בהנחה שממילא הגדלה של תמונות משפחתיות לא תעלה על 18X24 ס"מ), אבל השמועות על מותו של סרט הצילום עדיין לא רלוונטיות.
ואני – אני תמיד מפחד לצלם במצלמה הדיגיטלית שלי תמונה שבאמת ארצה להגדיל ולתלות בסלון. אבל אולי זה רק אני.
מצלמה דיגיטלית זה טוב
למרות שאני נשמע כמו איזה תרח שהחיים חולפים על פניו מהר מדי מכדי לשמוע את התלונות שלו, זה לא בדיוק המצב. קניתי מצלמה דיגיטלית לא בגלל שהיא היתה במחיר מצוין (היא היתה די יקרה), ולא בשביל להשוויץ שגם לי יש (אחרת הייתי קונה כבר מזמן).
קניתי מצלמה דיגיטלית כי רציתי אחת כזאת. לא כדי להחליף את "מינה" (המינולטה שלי, כן – יש לה שם חיבה), אלא כדי להעשיר את ארגז הכלים שלי.
עבודות גרפיות ממוחשבות ועיצוב ובניה של אתרים הם למשל תחומים בהם מצלמה דיגיטלית יכולה לחסוך הרבה זמן וכסף. גם צילום עיתונאי, בו הזמן הוא לפעמים קריטי הרוויח בגדול מהצילום הדיגיטלי. רוב צלמי החדשות היום יודעים ומנצלים את זה.
אני מודה שלא חשבתי על זה מראש, אבל המצלמה הדיגיטלית (אין לה עדיין שם) היא כלי לימודי נהדר. השליטה הידנית המלאה, ביחד עם האפשרות לצפות בתוצאה מיד, מעניקים יתרון משמעותי בהבנה של יחסי הכוחות סצנה-צמצם-תריס, בעיקר כמובן במצבים קיצוניים כמו צילומי לילה או צילומי ברקים, למשל.
זה לוקח לי זמן, אני מודה שזאת לא אהבה ממבט ראשון אצלי. ואולי זה רק אני.
איתי בתאריך 4/13/2003 4:45:07 PM
מסכים עם כל מילה
עוד אספקט מתרבות הדפוק וזרוק הפושה בעולם המערבי מאז שנות השמונים.
קאנט אמר שיש לשפוט פעולה מוסרית על פי הכוונה שהיתה לפועל, ולא על פי התוצאה.
אם המגמה בעולם תמשיך בכיוון אליו היא שועטת, לא אתפלא אם קאנט ימצא את מקומו על מדף הספרים ביחד עם ספרים מסוג - 1999 של צארלס ברליץ.
תודה ושלום
דפנה בתאריך 4/13/2003 5:37:15 PM
מזדהה
צודק.
בהיותי צלמת סטילס זה מספר שנים, נקלעתי לדאבוני עד צוואר בשוק הצילום הדיגיטלי המקצועי. ביודעי על בוריין את היתרונות והחסרונות בתחום, פיתחתי סלידה עמוקה לכל הקשור בצילום דיגיטלי מקצועי, והאנטי שלי גובר ככל שההתלהבות בציבור גוברת, המדיה הזאת הורגת את הנשמה בצילוםהתחליף לסרט הצילום רחוק מאוד , בכל האספקטים.
תודה-דפנה.
מוזמנים לצפות באתר שלי -על טוהרת הפילם
www.kishkashta.com/dafna
סתם אחד בתאריך 4/14/2003 10:24:20 AM
מזכיר לי את התגובות למעבד התמלילים
משהוא בסגנון של " רק במכונת כתיבה שומעים את המילים נכתבות. כשקשה למחוק מתיחסים לכל מילה ברצינות.
כשכל אחד יכול להוציא ספר בקלות הספרות תדרדר לזנות" וכו
והיום, כולם כותבים במעבד תמלילים, הרב זבל, ומעט איכות, רבל כך זה תמיד היה ויהיה.
הנשמה וכו' היא בצלם ומצופה ולא במדיה.
דורי בתאריך 4/14/2003 11:03:40 PM
תגובה
כצלמת סטילס שהסניפה הרבה כימיקלים של מפתחים וקובעים על סוגיהם, ופריקית של הסלבלט.
אני בוחרת את המצלמה שלי עפ"י מהות ומטרת העבודה, בדיוק באופן בו לא כל מצלמה מתאימה לכל המשימות כך גם בצילום דיגיטלי - לפעמים זה מתאים ולפעמים לא.
צלם מקצועי צריך לדעת מתי לבחור בפורמט זה או אחר , בעדשה מסויימת, תאורה ועוד...
אז עכשיו נוסף פורמט(דיגיטלי) חדש - ברוך הבא ובהצלחה.
רני בתאריך 4/15/2003 11:51:43 PM
חרטאמנטרי - המהות של הצילום
השאלה מה השלב הבא? כלומר אנחנו מבינים שהצילום הדיגיטלי שווה עתה לכל נפש, ושהתמונות נצפות כשהמציאות עוד חמה על העדשה. אבל מה השלב הבא שהצילום הדיגיטלי יביא. רולן בארט אמר שהצילום הוא מוות. אני מסכים איתו. בכל פריים יש משהו מת. אבל בפריימים של הדיגיטלית יש רק מוות.
אנשים מצולמים במיליוני נקודות זהות ללא רגש של התפשטות (חום) על סרט צילום.
צילום דיגיטלי הוא רק השלב הראשון בדרך לאי נחיצותה של המציאות. אם בעבר הפוטומונטג' היה אירוע, הרי שהיום הוא אינו רלוונטי יותר. אבל. לאחר העלמותם של חדרי החושך וצלמי הסרטים והעמקתם של דור של אנשים ביצירת יש מאין - לא יצטרך הצלם לצאת לבקש את מושאו. לא תצטרך הצלמת אלא לדמיין את תמונתה. מצלמתם תהיה מחש ובנק תמונות - ומהם תורכב מציאותנו מחדש.
צילום של 360 מעלות יהיה הבסיס שאיתו ישחקו ואותו יתפרו לכל תמונה נחוצה. לא נזדקק לפסל של סדאם נופל - מספיק שיגידו לנו ואנחנו כבר נראה להם איך זה נראה.
כבר עתה ראינו איך צלם מלחמה משנה בהרף פוטושופ את תמונותיו לכדי תמונה אחת ברורה וחזקה יותר - תמונה שלא בהכרח משקפת את המציאות - מציאות שאינה שקופה יותר.
היום, כשלתקשורת אין ערך אמיתי אם היא לא ממומנת על ידי הון או ממשל - זה רק השלב הראשון בו "נמסר מדובר צה"ל" יהיה שקול ל"נמסר מבנק צה"ל למציאות נדרשת".
וכמו תמיד משיג הסטילס את הסרט הנע. חכו שהאנימטורים יתגברו על בעיית העור, השיער והמבט הזגוגי - ותקבלו סרטים עליכם בלי שהייתם שם. חרטאמנטרי. אבל יפה.
גלית בתאריך 4/17/2003 12:58:31 PM
הזדהות
הזדהתי מאוד עם הכתוב. אני עדיין מצלמת עם מצלמת המינולטה סטילס ומתלבטת בכל הקשור לצילום הדיגיטלי.
כאשר קראתי את המאמר, הרגשתי כאילו מישהו קרא את מחשבותי והעלה אותן בכתב.
צופית בתאריך 4/18/2003 4:25:54 PM
ללכת עם הטכנולוגיה
בתחילתו, לצילום קראנו "קר".. לאט לאט למדנו להכיר אותו, להעריך אותו..
ניתן להסתכל על הצילום משני פנים:
אם בתיעוד המציאות חפץ ליבנו, הצילום הדיגיטלי היום מתפאר בקדמה ממוצעת של 14 מיליון פיקסלים (DCS-14n של קודאק) המעניק חדות ויכולת הגדלה למימדי ענק (יותר מהסרט ומהשקופיות 35 מ"מ), ה"נגטיב" הינו קובץ שיכול להשמר שוב ושוב ללא איבוד איכות או פרטים- הסוף לזכרונות שדוהים לאחר 30 שנה.
אם מדובר באמנות- מי הוא האומן המסרב לכלים של עיבוד התמונה?
מי אמר שעל האומן להסתפק בצובעני סרט הצילום (המושתלים על ידי היצרן) כצבעים הנכונים?
ולגבי השתלה של דברים שלא היו במציאות- אף אחד מעולם לא בא בטענות לסוראליסטים שגזרו והדביקו. מי אמר שהמציאות היא מה שהאומן רוצה להראות?
לצילום התמונה נשארה חשיבות כשהייתה- אם החשיפה שגויה, רעש צבעוני יקשט את האיזורים הכהים בתמונה ויסגיר את חוסר המקצועיות שלנו. קומפוזיציה גרועה ניתן לתקן בצילום דיגיטלי כמו באנלוגי בעזרת חיתוך בלבד, וכן הלאה.
הנ"ל מפורטים פרט ליתרונות הגדולים של הצילום הדיגיטלי המקצועי- הרבה פחות רעש לעומת גרעיניות סרט צילום ברגישות מקבילה, גישור מעולה בין גוונים כהים ובהירים וגמישות העיבוד.
לגבי המחיר והתמורה- מצלמות חובבים דיגיטליות לא תמיד מציעות את יתרונות ה SLR האנלוגיות הידועות, כפי שמצלמות חובבים אנלוגיות לא מציעות אותן.
עם זאת, מצלמות חובבים מקצועיות (COOLPIX 5000 לדוגמא) מעניקות כמעט הכל.
המחיר- יקר, זה נכון. אבל מעכשיו אפשר לשכוח מסרטים (כ- 30 ש"ח ל- 36 תמונות), מפיתוח (כ- 10 ש"ח לסרט), ומהדפסת התמונות (כ- 36 ש"ח לסרט)...
מצלמת ה D100 דרך אגב המצויינת כדוגמא ליוקר המצלמות עולה 12,000 ש"ח, מקבילתה ניתן להגיד (אף על פי כן שהיא נבנתה על גוף ה F80) היא ה- F100 שעולה כ- 8,000 ש"ח. גם אם מחיר הכרטים נחשב כחלק מהעסקה, המחיר יהיה אפילו לא כפול- בתמורה לויתור על קניית ופיתוח סרטים לכל החיים.
מי שרוצה לדעת אם הוא רוצה לבחור בצילום אנלוגי או דיגיטלי צריך להכיר את הצילום הדיגיטלי, להבין כיצד פועלת המצלמה הדיגיטלית כשם שהוא מבין כיצד פועלת המצלמה האנלוגית ולגלות שהקסם לא פג, אלא גבר.
גילי בתאריך 4/18/2003 6:30:23 PM
הממממ... מה אומר מה אגיד
התחלתי לצלם בגיל 12 עם ציז - "איקונטה"... אתם בטח לא מכירים, אבל יש לי אותה עד היום (לא עובדת כבר, אך יפה וגאה).
שנים צילמתי ברפלקס, בכל סוגי העדשות, פיתחתי, הגדלתי, הדפסתי, לימדתי תלמידים לעשות את כל הנ"ל...
לפני שנים כבר נידלקתי על פוטושופ והתעקבתי ברכישת המצלמה הדיגיטלית משיקולי עלות/ביצוע.
ועתה, (חצי שנה) לאחר שרכשתי לי אותה (לא עוסק בפירסומת אבל היא dimage 7i) ולמדתי להכיר אותה... לעיתים רחוקות אני חוזר לפילים...
נכון! צריך ללמוד את הכלי החדש, אבל רוב ידידי, האם המצלמה הראשונה שלך, היתה המשך ידך כבר מהרגע הראשון? כמה סרטים הרסת עד שהגעת ל"שלמות"? ההבדל הוא שכאן, במצלמה דיגיטלית זה לא יעלה כל כך הרבה... נסה ושגא :-)
התוצאות ניפלאות.
למרות החסרונות שהצגת בצורה נכונה וקודמי צינו גם הם ולכן לא אחזור עליהם, זה כדאי וכבר היום.
ולגבי ההפקה - כל פוטו סביר כבר מדפיס תמונה דיגיטלית גם אם מסרתה לו סרט צילום...
א.נ בתאריך 1/31/2004 5:51:34 PM
ללא נושא
יקרי! לפי שעה אתה צודק. אבל זה רק לפי שעה. בהתחשב בעובדה שלטכנולוגיה יש נטייה ללכת קדימה אז זה שקוף, כימעט כמו העור של הסממית שרואים לה את הקקי כשהוא עוד בגוף, שבסופו של דבר הצילום הדיגטלי יוביל, ואילו צילום בפילים יהיה מוצר מוזיאוני. הצלם
איל מורג בתאריך 3/4/2004 2:45:24 PM
עוד יתרון לדיגיטלית
בסופו של דבר דבר העיקר היא התמונה הסופית שתלויה בעיקר בצלם ובדרך שבה הוא רוצה להראות את המציאות. בנתיים נחסכים טונות של חומרי פיתוח נירות צילום שהשפעתם על הסביבה אינה מועילה
בתאריך 3/16/2004 1:40:47 PM
ללא נושא
יסמין בתאריך 4/14/2004 9:39:09 AM
קצת עזרה
האם כדא/מומלץ לצלם ארוע (חתונה) רק במצלמה דיגיטלית
אוקיינוס המידע, מדריך צלילה למתקדמים
על סוסים ואנשים
המטופלים מנהלים את גהה
עשרת הדברים המעצבנים ביותר בתפעול ממשקי DVD
דילמת השמישות-החברתית






